Trafiekcijfers maart 2011

 

Vergelijking tussen de periode Mar 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
278
244
-12,23%

Vergelijking tussen de periode Jan - Mar 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
822
697
-15,2%

Commentaar:

De eerste 3 maanden van dit jaar vertonen een daling van ca 15% van het aantal "grote" bewegingen.

Vermits het passagiersprogramma weinig verschilt van 2010, ligt deze daling in hoofdaak bij de vrachters.

Zoals in onze maandelijkse overzichten al vermeld, is één van de oorzaken het sedert april 2010 verdwijnen van MKA-toestellen. In principe zouden de komende maanden representatiever moeten zijn.

Blijkbaar legt de Vlaamse overheid zich echter neer bij deze toestand.

Wij stellen ons de vraag: waarom kan op Oostende niet wat op omliggende luchthavens wel mogelijk is? (Manston, Luik, Charleroi, Maastricht, Hahn)

Daar wordt actief gewerkt voor de aanbreng van nieuwe klanten, wordt er in de infrastructuur geïnvesteerd en haalt men resultaten.

In Vlaanderen is er geen belangstelling voor de luchtvaartindustrie en gebeurt er niks.

Men blijkt er niet te beseffen hoe arbeidsintensief de vrachtbehandeling is.

In Luik werden in 10 jaar tijd ca 3.500 rechtstreekse arbeidsplaatsen gecreëerd, vnl. te danken aan de luchtvracht.

In beide Waalse luchthavens samen werden na 10 jaar doeltreffend beleid ca 6.000 rechtstreekse jobs gecreëerd met daar bovenop nog ca 10.000 onrechtstreekse arbeidsplaatsen.